Koulukinossa

Kahden ystävän kohtaaminen Koulukinon Hanna Laurinsalon, Marjo Kovasen ja Heli Metsätähden kanssa eräänä marraskuun lopun päivänä

– Mikä oikeastaan on Koulukino, ja mitä kaikkea se tekee? [Sini]

– Koulukino on elokuvakasvatuksen asiantuntijajärjestö, joka tuottaa oppimateriaaleja elokuvateatterilevityksessä oleviin elokuviin ja edistää koulujen elokuvissakäyntiä, tuottaa Media-avain -verkkopalvelua lapsiperheille ja ylläpitää verkkoyhteisö Kelaamoa nuorille elokuvaharrastajille. Lisäksi tammikuussa 2019 avataan suoratoistopalvelu, josta koulut saavat helposti kotimaisia lyhyt- ja dokumenttielokuvia. [Hanna]

– Monipuolista toimintaa! Uuden suoratoistopalvelun myötä elokuvat saadaan varmasti vielä helpommin osaksi opetusta. [Sini]

– Miten toiminta on muuttunut vuosien varrella? [Satu]

– Elokuva-alan toimijat perustivat Koulukinon 2000-luvun alussa. Aluksi toiminta keskittyi koulukinonäytöksiin ja oppimateriaaleihin. Vuosien varrella Koulukino on kasvanut laaja-alaisesti elokuvan yleisötyötä tekeväksi toimijaksi. [Marjo]

– Miten eri oppiaineet ja uusi POPS on otettu huomioon Koulukinon toiminnassa? [Satu]

– Oppimateriaalit perustuvat aina opetussuunnitelmiin. Oppimateriaaleja kohdistetaan sekä yksittäisiin oppiaineisiin että oppiainerajoja ylittävään opetukseen. [Heli]

– Elokuvaa on käsitelty usein sekä äidinkielen että kuvataiteen opetuksessa. Mitä muuta kuin kahden oppiaineen näkökulman näiden aineiden yhteistyö toisi elokuvakasvatukseen? [Sini]

– Elokuva on helppo keino eheyttää opetusta ja tehdä oppiaineiden välistä yhteistyötä. Esimerkiksi eräs helsinkiläislukio järjestää säännöllisesti koulukinonäytöksiä, joihin osallistuu monipuolisesti vaihdellen muun muassa äidinkielen, kuvataiteen, uskonnon ja elämänkatsomustiedon, historian ja psykologian opiskelijoita. Lisäksi elokuvateatterikäynti on aina myös tapa- ja kulttuurikasvatusta. [Hanna]

– Tosiaan, hyvä lähtökohta opetuksen eheyttämiselle voi olla myös yhteinen elokuvakokemus, jonka teemoja tarkastellaan eri oppiaineiden näkökulmista. [Sini]

– Miltä kouluasteelta löytyvät ahkerimmat Koulukinon asiakkaat? [Satu]

– Koulukinonäytöksiä ei tilastoida, mutta arvioimme, että alakoululaiset käyvät elokuvissa eniten. [Marjo]

– Millainen merkitys elokuvakasvatuksessa on omien esimerkiksi lyhytelokuvien tai animaatioiden tekemisellä osana kouluopetusta? [Sini]

– Se on tärkeää, muttei saa jäädä ainoaksi elokuvakasvatuksen osa-alueeksi. Kaikki elokuvakasvatuksen osa-alueet tukevat toisiaan. [Heli]

– Entä miten yhteistyö koulujen kanssa toimii? Mitä haasteita on? [Sini]

– Tähän on vaikea vastata, koska koulut tilaavat koulukinonäytökset suoraan elokuvateattereilta. Toki tiedossa olevia haasteita ovat koulujen aika- ja raharesurssit. Oppimateriaaleista toivoisimme saavamme palautetta enemmänkin. [Marjo]

– Kuka on toteuttanut Avaimia elokuvaan -vihkosen? [Satu]

– Koulukinon työryhmä oli Marjo Kovanen, Heli Metsätähti ja Anna-Liisa Puura-Castrén. [Hanna]

– Vihkonen on mukavan kompakti. Se kulkee itselläni lompakossa, koska käyn alakouluikäisen tyttäreni kanssa usein elokuvissa. Vihon kysymysten avulla pystyy käymään läpi elokuvia kivasti. Erityisesti vähän vaikeampien elokuvien ymmärtämistä se on helpottanut. Esimerkiksi Avengers: Infinity War -elokuvan hämmentävän lopun pohtimisessa se auttoi paljon. [Satu]

– Kiitos, kun ehditte kertomaan Koulukinon toiminnasta! Nyt elokuviin! [Sini]

© Tarusola
Kuvien krediitit:
Puluboin ja Ponin leffa (2018). Kuva: Timo Heinänen ©Pohjola-filmi
Koulukinon kuvat: Koulukino

Please follow and like us:
RSS
Follow by Email
Facebook
Google+
http://www.tarusola.fi/kielikuvakohtaamisia/elokuva/koulukinossa/
Twitter

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *